On-line deník z ciziny

zážitky, tipy, rady a cokoli, co mě zrovna napadne :)

středa 1. května 2013

Před cestou část 1.


Jsou jisté věci, které nás čekají všechny a patří mezi ně (krom výběru rodiny a pohovoru) také věci jako 1. zdravotní pojištění, 2. jízdenka / letenka 3. různé úřady 4. u některých také vyřízení u mobilního operátora

1. Zdravotní pojištění
Pokud se rozhodnete na delší dobu (6 a více měsíců) vycestovat do zahraničí, je nutné odhlásit se u své zdravotní pojišťovny a udělat cestovní pojištění. NE připojištění ale opravdové pojištění. Nevím,jak je to u krátkodobějších pobytů ale u dlouhodobých si zajdete udělat cestovní pojištění od určitého data (já si ho dělala zrovna včera a mám ho od 12. 6. 2013 do 11. 6. 2014) a těsně před odjezdem se od toho samého data jako máte na cestovním pojištění necháte odhlásit ze své pojišťovny, odevzdáte kartičku a po návratu domů v ní doložíte smlouvu o cestovním pojištění. Pokud budete v cizí zemi alespoň těch 6 měsíců a více, nebudete zde nic doplácet :)

2. Jízdenka/letenka
Musíte se rozhodnout jak chcete cestovat. Osobně jsem zvolila letecky, protože se mi zrovna nechce absolvovat x hodinovou cestu autobusem, když tento čas ještě mohu strávit s rodinou :). Navíc letenky lze zakoupit u nízkonákladových společností za slušné ceny + si ukrátíte cestu. Letenku jsem si platila online (pozor, pokud vám platba nepůjde provézt, zavolejte na svou banku a zeptejte sem zda máte aktivovanou kartu pro online placení, já neměla a co to bylo nervů než sem zaplatila :D) a pak vám na email přijde faktura, kterou si pro jistotu vytiskněte :). Mám letenku až na 12.6. a u společnosti, přes kterou poletím, je online odbavení zavazadel až 30 dní před odletem, tak jsem zvědavá, jak se s tím poperu. Potom sem vše napíšu :)

3. úřady
Tohle bude u každého jiné, spíše se to týká studentů, kteří na základě statusu studenta pobírají od státu nějaké příspěvky, takže na to univerzální postup nemám :) Hlavně si ale nezapomeňte v čas zjistit, zda máte platné cestovní doklady!!

4. Mobilní operátoři
Samozřejmě, budete také řešit jak s telefony. Buď můžete mít českého operátora a spoléhat na roaming (což se mi zdá drahé), nebo si na místě pořídíte jejich simku. Já mám O2 a měla jsem telefon na dvouletou smlouvu. Přišla jsem do O2, řekla, že chci odcestovat a že se z něj chci vyvázat. Kupodivu ani s tím nebyl problém. Doplatila jsem pouze telefon, abych neměla závazek a tarif jsem si zatím do června nechala. Bylo mi řečeno, že v červnu mám přijít cca týden před odletem a bude mi udělán (za poplatek 100 Kč) tzv. "nulový tarif" což znamená, že mé číslo mi zůstane zachováno po dobu, co budu za hranicemi a až ho budu chtít opět používat, jen si ho opět nechám aktivovat. Platit nic nebudu, proto ten nulový tarif.

Před odjezdem je nutné toho zařídit celkem dost, proto sem píšu rady alespoň na něco :)

Žádné komentáře:

Okomentovat